Lost Positive Minds armoede op?
Nee. Onze stichting kan het armoedeprobleem niet oplossen. Wat we wél doen, is het thema armoede op een toegankelijke en laagdrempelige manier bespreekbaar maken voor kinderen. Zo helpen we jonge leerlingen om meer begrip en empathie te ontwikkelen voor mensen en kinderen die het financieel moeilijk hebben.
Door het gesprek over de invloed van armoede te openen, vergroten we het bewustzijn en dragen we bij aan het doorbreken van de vicieuze cirkel van armoede.
Onze oorsprong & Missie
In 2018 werd Stichting Positive Minds opgericht door de gedreven Rochelle Heerema, voortkomend uit een krachtig burgerinitiatief. Haar jarenlange inzet voor het bestrijden van armoede onder kinderen leidde tot de oprichting van deze organisatie. Met haar ruime ervaring en expertise heeft zij talloze projecten opgezet en geleid, gericht op zowel armoedebestrijding als het welzijn van kinderen.
De missie van Stichting Positive Minds is om armoede bespreekbaar te maken en jongeren te ondersteunen, onder andere door middel van leesbevordering en educatieve projecten. Naast het vergroten van kennis en begrip over armoede, richten sommige van onze leskisten zich specifiek op de mentale gezondheid van jongeren die te maken hebben met de gevolgen van financiële problemen. Zo willen we helpen dat kinderen hun emoties beter leren begrijpen en ermee om leren gaan.
Wij geloven dat positieve verandering mogelijk is, zelfs onder moeilijke omstandigheden. Met ons werk willen we hoop en kansen bieden aan kinderen die het hardst hulp nodig hebben, en tegelijkertijd bijdragen aan een breder begrip van armoede en de impact ervan op het mentale welzijn van jongeren. Onze inzet richt zich op het verbeteren van levens en het creëren van een blijvende, positieve impact.
Kansrijk: leesplezier en begrip voor armoede
Taboes doorbreken is essentieel voor een open samenleving, en boeken spelen daarbij een belangrijke rol. Onze leskisten, speciaal ontwikkeld voor groep 7 & 8, de brugklas, VMBO en MBO, bevatten zorgvuldig geselecteerde boeken, opdrachten en een dilemmaspel voor zes lessen. Naast de Nederlandstalige leskisten bieden we ook een Engelstalige variant aan.
Met deze interactieve aanpak krijgen leerlingen een dieper inzicht in taboeonderwerpen zoals armoede. Boeken vergroten empathie, stimuleren begrip en moedigen gesprekken aan die anders misschien niet zouden plaatsvinden. Zo bevorderen onze leskisten niet alleen leesplezier, maar dragen ze ook bij aan een breder begrip van maatschappelijke thema’s.
Op deze manier versterken we niet alleen de taalvaardigheid, maar ook de maatschappelijke bewustwording van leerlingen.

Carrousel Jongeren & Geld
Naast onze leskisten over armoede bieden we ook de Carrousel Jongeren en Geld aan, speciaal voor 3HAVO en 3VWO leerlingen. Deze carrousel bestaat uit boeiende workshops over geld, inkomsten en uitgaven, aangevuld met een interactieve theatervoorstelling over financiën en schulden.
Deze ervaring sluit goed aan bij de levensfase van de leerlingen, waarin ze belangrijke keuzes maken zoals hun profielkeuze en toekomstige studierichting.
Wat leerlingen zelf zeggen:
“Dankzij deze workshops weten we nu waar we hulp kunnen vinden. We hebben geleerd hoe belangrijk het is om op tijd om hulp te vragen, wat ons financieel bewustzijn heeft vergroot en ons zelfstandiger heeft gemaakt. Bovendien merkten we dat we na de workshops opener waren over onze eigen situatie, minder schaamte voelden en meer begrip voor elkaar hadden.”

We stellen graag ons bestuur aan jullie voor
Initiatienemer
Rochelle Heerema
Hallo, mijn naam is Rochelle Heerema, initiatiefnemer van Stichting Positive Minds en projectmanager binnen onze organisatie. Ik word blij van het creëren van positieve veranderingen en het verbinden van mensen, en zet me daarom met veel enthousiasme in voor dit waardevolle initiatief.
Mijn werk in het sociale domein strekt zich over vele jaren uit. Mijn eerste projecten met jongeren richtten zich op Europese initiatieven, waarbij jongeren de kans kregen om waardevolle werkervaring in het buitenland op te doen. Tijdens dit werk viel het me op dat veel jongeren te maken hebben met financiële problemen en een gebrek aan kennis over geldzaken, vaak omdat ze nooit de juiste voorlichting hebben gekregen.
Dit inzicht was een keerpunt in mijn carrière. Ik begon me te richten op financiële educatie, met als doel de taboes rond armoede te doorbreken en jongeren te ondersteunen bij het nemen van belangrijke keuzes.
De afgelopen vijf jaar heb ik me daarnaast intensief ingezet om meer verdieping te brengen in leesbevordering. Ik geloof dat iedereen de kans verdient om zich te ontwikkelen, en dat lezen daarbij een sleutelrol speelt. Met Stichting Positive Minds willen we leerlingen niet alleen leesvaardigheid bijbrengen, maar ook hun begrip, empathie en zelfvertrouwen vergroten.
Met het motto: “Het is goed om jongeren te helpen, maar beter om dit te voorkomen” ontwikkel ik projecten die op een interactieve en educatieve manier kinderen bewust maken van de impact van armoede, financiële keuzes en maatschappelijke thema’s. Stap voor stap willen we deze onderwerpen op een laagdrempelige manier bespreekbaar maken en taboes doorbreken. Want zoals het gezegde luidt: jong geleerd is oud gedaan.
.
Wil je contact?
App of bel 06-44 175 993 of verstuur een bericht:
Adres
Stichting Positive Minds
Siem Leenestraat 8
2552 CH Den Haag
ANBI
Stichting Positive Minds is geregisseerd als ANBI (Niet Beogende Instelling)
Kvk nummer: 80065953
RSIN 861544559